Alla inlägg den 6 december 2008

Av Catta - 6 december 2008 18:18

Alla julaftnar när jag bodde hemma så hade jag o min kära mor en tradition,vi började bygga upp gråten redan på morronen.Men det är väl för gulligt detta kllipp...Vi bölade som små barn varje gång vi såg denna,och allt vad jul-makeup heter försvann tillsammans med tårarna. Seppo stod i köket o fixade med maten-för det var han riktigt duktig med,och alltid när han hörde oss snora o snörvla så skrattade han..Jag tror han skrattar även nu i sin himmel.Mamma kanske inte skrattar,för hon minns väl inte detta.Men jag ska skratta både för Mammas o Seppos skull.. :-)



Av Catta - 6 december 2008 10:25

Mums med julmat. Här är rätter som vi ska ha på vårat julbord. Älskling o Jag har lite olika "krav" på vad som ska finnas på ett julbord,så det blir lite mixat.

Jag kommer inte på allt nu,så jag ska fylla på listan vartefter jag kommer på mer.


* Julskinka. Det är inte jätteviktigt för mig,men det hör ju till.

* Köttbullar. Ska man ha med det så måste dom såklart vara hemmagjorda.

* Sill i olika smaker. Detta är nåt jag inte vill vara utan.

* Ägghalvor. Älskling tycker det är en konstig svensk grej att ha med.

* Crustader. Med olika goda fyllningar.

* Kräft o Västerbottenströmming. Så jäkla gott.

* Finska lådor. Lanttulaatikko är min favvo, Älskling föredrar Maksalaatikko.

* Angels on Horsebacks. Musslor inlindade i bacon-Mums.

* Prinskorv. Fast dom inte är speciellt goda,men ändå.

* Rödbetssallad. Min egna som är jättegod.

* Varm potatissallad. Jag gör den godaste :-)

* Janzons Frestelse. Inget julbord utan det.

' Olika "Röror". Gott till allt möjligt.

* Lax. Både gravad o rökt.

* Lutfisk. Lite grann iaf,nu när man fått smak för det.

Mat
Av Catta - 6 december 2008 10:00

Julbordet var kanonbra. Så mycket gott och mätt efter kallrätterna :-/

Vi smakade Lutfisk (kolla skojet,jag "lutade" ordet Lutfisk,ha,ha,ha ),och jag tyckte faktiskt det var gott,men Älskling tyckte inte om det.

Jättefin miljö,och allmänt trevligt.

Träffade till och med på bekanta från S-berg.

Bussresan gick också bra trots åkrädsla o snöblask.

När vi väntade på vår buss som skulle gå från Lidl,så hade vi tid över så vi gick in på Gulaffären o kikade,Älskling på Klockor o Klackringar o Jag på Sabo o sånt viktigt,och så fick jag ett par jättefina örhängen av min Älskling som jag hade på mig igår..Guldiga med massor av "Diamanter". Tack Hjärtat :-)



Ovido - Quiz & Flashcards